Julkisten kilpailutusten tarjouspyyntömallit

Suomen koulukuvausliiton hallitus on vahvistanut liiton koulukuvausten ja päiväkotikuvausten käänteiseen kilpailutukseen perustuvat tarjouspyyntöpohjat kuntien hankintayksiköille. Suomen koulukuvausliitto suosittelee kuntien hankintayksiköitä ottamaan tarjouspyyntöpohjat käyttöön jo kilpailutuksen suunnitteluvaiheessa.

Lataa ”2022 Koulukuvauksen tarjouspyyntömalli julkiseen kilpailutukseen” (docx) >>

Lataa ”2022 Varhaiskasvatuksen kuvauksen tarjouspyyntömalli julkiseen kilpailutukseen” (docx) >>

Continue reading

Koulukuvausten järjestäminen

Suomen koulukuvausliitto suosittelee noudattamaan Opetushallituksen laatimia suosituksia koulukuvaussopimuksia solmittaessa.

OPH (2011) Suositus koulukuvausten järjestämisestä >>

Opetushallitus on laatinut (20.6.2011) koulukuvausten järjestämisestä suosituksen, jonka tavoitteena on lisätä kuvauksiin liittyvien menettelyiden avoimuutta, vakiinnuttaa hyviä käytäntöjä sekä varmistaa, että huoltajat voivat ostaa laadukkaita ja kohtuuhintaisia koulukuvia.

Suomen koulukuvausliitto kuitenkin täsmentää, että Opetushallituksen suosituksesta poiketen kunnan ja koulujen organisoimat koulu- ja päiväkotikuvaukset on kilpailutettava hankintalain mukaisina käyttöoikeussopimuksina. Asiaan on saatu vahvistus korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun KHO:2019:63 myötä. Hankintalain soveltamisalaan eivät kumminkaan kuulu kynnysarvon (500.000 € / 12 kk) alittavat hankinnat, jotka kilpailutetaan pienhankintoina. Pienhankinnat toteutetaan hankintayksikön omien hankintaohjeiden, toimintasääntöjen ja määräysten mukaisesti.

Lisätietoja koulukuvausten kilpailuttamisesta käyttöoikeussopimuksina >>

Julkisten hankintojen neuvontayksikön mukaan (20.7.2019) koulukuvausten järjestäminen ei lähtökohtaisesti ole kunnan lakisääteinen tehtävä: kouluilla ei ole velvollisuutta järjestää kuvauksia, mutta kuvausten voidaan katsoa olevan sellaista koulun yhteistä toimintaa, johon voidaan käyttää koulun työaikaa. Kuvien myyminen ja ostaminen on kuvaamon ja huoltajien välinen oikeustoimi. Kuvien ostaminen on huoltajille vapaaehtoista.

Continue reading