Suomalainen koulukuvausperinne jo lähes 160 vuotta

Ensimmäiset koulukuvat on otettu Suomessa jo 1860-luvulla

1860-luku

Suomessa otetaan tiettävästi ensimmäisiä koulukuvia valmistuneista oppilaista. Suomalainen kansakoulujärjestelmä perustetaan vuonna 1866 annettiin ensimmäinen kansakouluasetus, jonka eteen Uno Cygnaeus teki vuosia pohjustustyötä. Tämän jälkeen kansakoulujen määrä lähti nopeasti kasvuun  Suomessa.

1900-luvun alku

Luokkakuvia kuvataan harvoin ja vaihtelevasti paikkakunnasta riippuen. 1900-luvun alkupuolen valokuvausliikkeet sijaitsevat pääosin isommissa kaupungeissa, joten maaseutujen koululaisten kuvaaminen on vielä kiertelevien kuvaajien varassa.

1960-luku

Koulukuvaukset alkavat yleistyä ja kuvauksista solmitaan jo ensimmäisiä kuntasopimuksia. 1960-luvulla luokkakuvia aletaan kuvaamaan myös värifilmille. Tekniikka on kuitenkin uusi ja hioutumaton, joten pikkuinen värikuva haalistuu nopeasti.

1970-luku

1970-luvun peruskoulu-uudistuksen jälkeen järjestelmällinen koulukuvaus lisääntyy usean eri kuvausyrittäjän toimesta. Uudella ranskalaistekniikalla arkille saadaan valotettua useampi kuva, jolloin koulukuvista voidaan tarjota käytännöllisiä muotokuva-arkkeja.

1980-luku

Monet nostalgiset koulukuvatuotteet syntyvät 1980-luvulla: kaveri- ja sisaruskuvien ottaminen yleistyy vanhempien toiveesta, ja uudistunut tekniikka mahdollistaa klassikkotuote tarrakuvien stanssaamisen eli muotoon leikkaamisen.

1990-luku

1990-luvun modernit laserprintterit mahdollistavat yhä terävämpien koulukuvien valmistamisen. Perinteisen luokkakuvan rinnalla aletaan kuvaamaan myös koululaisten ideoimia hupiluokkakuvia.

2000-luku

Digikuvaus korvaa analogiselle filmille kuvaamisen 2000-luvulla, ja kuvaajat voivat nyt seurata kuvattavien ilmeiden onnistumista reaaliaikaisesti. Uusi kestosuosikki kuvamagneetti löytää tiensä kotien jääkaappeihin.

2010-luku

2010-luvulla koulukuvien tilaaminen verkosta yleistyy, jolloin asiakkaat voivat valita kuviin haluamansa ilmeet ja tehdä yksilöllisen kuvatilauksen nettikaupassa. Tuotevalikoima laajenee perinteisistä valokuvista monenlaisiin kuvatuotteisiin, kuten mukeihin, tyynyliinoihin ja hiirimattoihin.

2020-luku

Suomen Koulukuvausliitto järjestää ensimmäinen Kansallisen Koulukuvauspäivän 2022. Teemapäivä nostaa valokeilaan suomalaisperheille merkityksellisten lapsuusmuistojen tallettamisen kuvan keinoin sekä pitkäikäisen koulukuvausperinteen jatkumisen mahdollistavat valokuvauksen ammattilaiset kautta maan.

Posted in Tiedotteet and tagged , , .